25 Aralık 2016 Pazar

Çelik Halat ve Sapan ile ilgili Bilgiler

ÖNEMLİ OLAN nedir?:
  • Kaldırılacak yükün ağırlığı
  • Yükü kaldırmak için uygun ekipman
  • İşaretçi ile iletişim
  • Kişisel Koruyucu Ekipman giymek
  • Kestirme yollardan kaçınmak
Planlamanın Anlamı:
  • Önlem al, yapacağın iş hakkında önce bir düşün
  • Eğer gerekli ise supervisorüne danış
  • Uygun ve sertifikalı halat takımı sahada mevcut olduğundan emin ol.
  • Direk işle ilgisi olmayanları yapacağın işin etkileyip etkilemeyeceğini iş izin formunda belirt.
  • İşe BAŞLAMADAN önce bir araya gelin ve tüm ilgili kişilerin işi BİLİYOR olduğundan emin olun ve işi gerçekleştirmek için ne gerekli ve nasıl yapılacağını ANLAYIN.
  • Hepsinden önce , GÜVENLİ DÜŞÜN !!!
Halat & Sapan – 1. Adım

Halat Takımlarının Seçimi
  • Sapanlar (tip ve ebatları)
    • Çelik Halat
    • Bez Halat
  • Zincirler
  • Mapalar (tip ve ebatları)
  • Kaldırma Kirişleri - Paletler
  • Diğerleri - Makaralar, Halkalar, Kancalar
  • Yönlendirme halatı
Halat & Sapan – 2. Adım

HALAT TAKIMLARININ KONTROLÜ
  1. Aşınmayı kontrol et, gözle görünen hasarlar, biçiminde bozulma, uzama gibi...
  2. Şantiyedeki ekipmanları kontrol et /ekipmanlar Emniyetli Kaldırma Yüküne (SWL) uygun mu?
  3. Yük Kaldırıcının (vinç gibi) yükü ‘A’ pozisyonundan ‘B’ pozisyonuna hareketi için yeterli alan var mı? Kontrol et.
Halat & Sapan – 3. Adım

YÜKÜN KALDIRMA EKİPMANLARINA BAĞLANTISI
  1. Yükün “Ağırlık Merkezini” kontrol et.
  2. Kontrol et:
    • “uygun sapan”,
    • “doğru sapan açısı”,
    • “uygun kanca” (eğer kullanılacaksa),
    • “uygun mapa” (eğer kullanılacaksa),
    • Bez halatların keskin köşelerden korunması
  3. Eğer yük uzunsa ve/veya ağırsa, yükün her iki ucundan bağlayarak Yönlendirme Halatı kullanın. (Sağlam ve uzun yönlendirme halatı kullandığınızdan emin olun.)
  4. Sahayı boşalttıktan sonra, yük dengesini kontrol et ve eğer ‘herşey’ emniyetli ise kaldırmaya devam et.
Halat & Sapan – 4. Adım

YÜKÜ KALDIRMA VE HAREKET ETTİRME
  1. Vinç operatörü ile iletişim içerisinde olun.
    • Yükün taşınacağı yer/ ve taşıma güzergahı ile ilgili planlama yapın.
  2. Bütün geçişleri temiz tutun.
    • Yük kaldırma işleminde çalışan HERKES (ya da etkilenen diğer çalışanlar) yükün geçeceği yerlerden haberdar olmalılar.
  3. Yükün üzerinden geçeceği herhangi bir engel olmadıkça daima yükü mümkün olduğunca alçak seviyede hareket ettirin.
  4. SADECE BİR KİŞİ operatöre işaret verecek.
  5. Operatörün, işaretçi tarafından verilecek bütün işaretleri bildiğinden ve anladığından emin olun.
BORULARIN KALDIRILMASINDA BİR ADET bez halat kullanımı

Bilmeniz Gerekenler:
  • SADECE kısa borular için kullanılır.
  • SADECE hafif borular için kullanılır.
  • Bez halatların kapasitesi emniyetli kaldırma yüküne göre 2 katı olmalıdır.
  • Halatların kaymaması için yumuşak yastıklar kullanın.







AĞIR OBJELERİN KALDIRILIRKEN  2 ADET SAPAN KULLANIN.

Bilmeniz gerekenler:

  • Ağır nesneler için
  • Sapanların minumun bükülmesi için
  • Bez halatların kapasitesi emniyetli kaldırma yüküne göre 2 katı olmalıdır.
  • Halatların kaymaması için yumuşak yastıklar kullanın.
  • SADECE eşit uzunlukta sapan kullanın.



Kaldırılan yükün sallanmaması için YÖNLENDİRME HALATI kullanın.



Yükü daima güvenli mesafede KONTROL edin!!…

Zincirler, Halkalar ve Kancalar (1)

Çift Kollu Zincir Sapanı – Düz Kaldırmak

0-90°
  • Maximum Yük = (SWL) Üzerinde işaretli olan emniyetli kaldırma yükü
  • Açıyı 0 dereceden 90 dereceye açmak için
  • Ani salınımları önlemek için daima resimde gösterildiği şekilde kancalar kullanın.









Zincirler, Halkalar ve Kancalar (2)

2 adet tek bacaklı zincir sapanı – Düz Kaldırmak

0-90°
  • Maximum Yük = 1.4 x SWL (tek bacak üzerinde işaretli olan)
  • Açıyı 0 dereceden 90 dereceye açmak için
  • Ani salınımları önlemek için daima resimde gösterildiği şekilde güvenlik mandalı kullanın.









Zincirler, Halkalar ve Kancalar(3)

İki adet çift bacaklı zincir sapanı – Düz Kaldırma
  • Maximum Yük = (SWL) Üzerinde işaretli olan emniyetli kaldırma yükü 
  • Ani salınımları önlemek için daima (eğer mümkünse) güvenlik mandalı kullanın.









Zincirler, Halkalar ve Kancalar (4)

Çift Sepetli Zincir Sapanı

  • Maximum Yük = (SWL) Üzerinde işaretli olan emniyetli kaldırma yükü 
  • Zincirlerin yük üzerinden kaymasını önleyici tedbirler alın.










Zincirler, Halkalar ve Kancalar (5)

Tek Bacaklı Zincir Sapanı – Düz Kaldırma

  • Maximum Yük = (SWL) Üzerinde işaretli olan emniyetli kaldırma yükü 
  • Ani salınımları önlemek için daima (eğer mümkünse) güvenlik mandalı kullanın.










Zincirler, Halkalar ve Kancalar (6)

Tek Bacaklı Zincir Sapanı – Yükü Boğmak

  • Maximum Yük = 0.8 x SWL (Üzerinde işaretli olan emniyetli kaldırma yükü) 
  • Ani salınımları önlemek için daima (eğer mümkünse) güvenlik mandalı kullanın.









Zincirler, Halkalar ve Kancalar (7)

Tek Bacaklı Zincir Sapanı – Sepetli Kaldırma

  • Maximum Yük = (SWL) Üzerinde işaretli olan emniyetli kaldırma yükü 
  • Ani salınımları önlemek için daima (eğer mümkünse) güvenlik mandalı kullanın.








Zincirler, Halkalar ve Kancalar (8)

Tek Bacaklı Zincir Sapanları – Sepetli Kaldırma

Maximum Yük = 1.4 x SWL (Üzerinde işaretli olan emniyetli kaldırma yükü)










Zincirler, Halkalar ve Kancalar (9)

İki Bacaklı Zincir Sapanları – Düz Kaldırma

  • Maximum Yük = 0.8 x SWL (Üzerinde işaretli olan emniyetli kaldırma yükü)
  • Ani salınımları önlemek için daima (eğer mümkünse) güvenlik mandalı kullanın.








Chains, Rings and Hooks (10)

Two single leg slings - Straight Lift

  • Maximum Load =   0.8 x 1.4 x SWL marked
  • Always use HOOKS with safety latch (if available) to avoid sudden release 









Zincirlerle Yükleme (1a)




Zincir Halatlarla DOĞRU Yükleme





YANLIŞ Yükleme


Sapanlarla Yükleme (2a)




Sapanla DOĞRU Yükleme




YANLIŞ YÜKLEME



Sapanlarla Yükleme (2b)






DOĞRU Yükleme Mapanın pini Kör uçta Dönmez






Sapanlarla Yükleme (2c)




YANLIŞ BAĞLAMA

Mapanın pini hareketli yöne gelmiş. Dönme olur ve yük kayar.






Zincirlerle Yükleme (1b)





ASLA kancayı yüklü zincire bu şekilde bağlamayın..!

KANCA kullanmayın, MAPA kullanın..!





Sapanlarla Sepet Kaldırma  (3a)




Sapanlar arası açı ile Kancalar arası aynı olmalıdır.








Sapanlarla Sepet Kaldırma (3a)




Kancalar yanlış bağlanmış (Kesme kuvveti çok fazla)








Kancaların “BAĞLAMA” Şekilleri



 Boğazından bağlama

 Boynundan bağlama

Kanca, Mapa ve çelik sapanları yüzükle kullanın.





Emin Olun. Çelik halatlar mapanın hareketli kısmına gelmesin. (mapanın piminin dönmesini önlemek için)






Biçim Bozulması – Servis Dışına Çıkarma (1)







  • %3 uzamadan sonra atın. Kullanmayın.
  • Daima yeni zincir halkasının boyunu uzama kontrolü için ölçün.
  • Daima doğrulama yapmak için aynı zincir halkasının boyunu ölçün.
  • Servis dışı bırakacağınız zinciri kesin.





Vinç Operatörü İçin İşaretler - Genel -

İşaretçi YÜKÜ görebileceği ve VİNÇ OPERATÖRÜNÜN kendisini rahatlıkla görebileceği EMNİYETLİ bir yerde durmalıdır.

Her işaret açık ve net olmalıdır.



Operasyona BAŞLA - Talimatlarımı İZLE

     DUR                                       ACİL DUR


YÜKÜ KALDIR

Yavaşca Aşağı İndir     Aşağı İndir

Gösterilen Yönde Döndür

Bom Yukarı                    Bom Aşağı
Vinç Bomu

Bom Uzat                            Bom Çek
Bom’u İçiçe Geçirme
BANA doğru gel            BENDEN Uzaklaş
İki Elle İşaret

              Gösterilen Yönde GİT


Operasyonu DURDURMAK Ya da Talimatlarım doğrultusunda operasyonu durdur.

Halattaki Gerilim – Kollar Arasındaki Açı










Çelik Halat Tokaları - Doğru ve Yanlış












EN İYİ Halat Tokası!









Halat Güvenliği





Geniş Ebat: Halatı bez iple bağlayın.









Küçük Ebat: Ağır işe elverişli şerit kullanın. Dışarı fırlamış, keskin halatları servis dışı bırakın.








Başparmak Kuralı (1)






Sapan Açıları




Sapanlar arası açı 120 derece ise ..... Sapandaki gerilme yükün ağırlığına eşittir.
Sapanlar arası açı 150 derece ise ..... Sapandaki gerilme yükün 2 katına eşittir.
Sapanlar arası açı 170 derece ise ..... Sapandaki gerilme yükün 6 katına eşittir.

Başparmak Kuralı (2)




D = Çelik Halatın Çapı
d = Nesnenin’ Çapı (makara, mapa, halka etc.)

D = d olduğunda, ve çelik halat nesnenşn etrafından geçiyorsa (makara, mapa, halka ...vb.) sapandaki Emniyetli Kaldırma Yükü kapasitesini yarı yarıya kaybedersiniz.



Halat & Sapan – 1. Adım

Halat Takımlarının Seçimi
  • Sapanlar (tip ve ebatları)
    • Çelik Halat 
    • Bez Halat
  • Zincirler
  • Mapalar (tip ve ebatları)
  • Kaldırma Kirişleri - Paletler
  • Diğerleri - Makaralar, Halkalar, Kancalar
  • Yönlendirme halatı
Halat & Sapan – 2. Adım

HALAT TAKIMLARININ KONTROLÜ

1. Aşınmayı kontrol et, gözle görünen hasarlar,  biçiminde bozulma, uzama gibi...

2. Şantiyedeki ekipmanları kontrol et /ekipmanlar Emniyetli Kaldırma Yüküne (SWL) uygun mu?

3. Yük Kaldırıcının (vinç gibi) yükü ‘A’ pozisyonundan ‘B’ pozisyonuna hareketi için yeterli alan var mı? Kontrol et.

Halat & Sapan – 3. Adım

YÜKÜN KALDIRMA EKİPMANLARINA BAĞLANTISI

  1. Yükün “Ağırlık Merkezini” kontrol et.
  2. Kontrol et:
    • - “uygun sapan”,
    • - “doğru sapan açısı”,
    • - “uygun kanca” (eğer kullanılacaksa),
    • - “uygun mapa” (eğer kullanılacaksa),
    • - Bez halatların keskin köşelerden korunması
  3. Eğer yük uzunsa ve/veya ağırsa, yükün her iki ucundan bağlayarak Yönlendirme Halatı kullanın.
  4. (Sağlam ve uzun yönlendirme halatı kullandığınızdan emin olun.)
  5. Sahayı boşalttıktan sonra, yük dengesini kontrol et ve eğer ‘herşey’ emniyetli ise kaldırmaya devam et.
Halat & Sapan – 4. Adım

YÜKÜ KALDIRMA VE HAREKET ETTİRME

  1. Vinç operatörü ile iletişim içerisinde olun.
    • -Yükün taşınacağı yer/ ve taşıma güzergahı ile ilgili planlama yapın.
  2. Bütün geçişleri temiz tutun.
    • Yük kaldırma işleminde çalışan HERKES (ya da etkilenen diğer çalışanlar) yükün geçeceği yerlerden haberdar olmalılar.
  3. Yükün üzerinden geçeceği herhangi bir engel olmadıkça daima yükü mümkün olduğunca alçak seviyede hareket ettirin.
  4. SADECE BİR KİŞİ operatöre işaret verecek.
  5. Operatörün, işaretçi tarafından verilecek bütün işaretleri bildiğinden ve anladığından emin olun.

Birbirimize YARDIM edelim.

Yükü kaldırmadan önce düşün ve Planla 

KESTİRME YOLLARA BAŞVURMA

Bugün ve Her gün EMNİYETLİ ÇALIŞ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder