ÖNEMLİ OLAN nedir?:
-
Kaldırılacak yükün ağırlığı
-
Yükü kaldırmak için uygun ekipman
-
İşaretçi ile iletişim
-
Kişisel Koruyucu Ekipman giymek
-
Kestirme yollardan kaçınmak
Planlamanın Anlamı:
-
Önlem al, yapacağın iş hakkında önce bir düşün
-
Eğer gerekli ise supervisorüne danış
-
Uygun ve sertifikalı halat takımı sahada mevcut olduğundan emin ol.
-
Direk işle ilgisi olmayanları yapacağın işin etkileyip etkilemeyeceğini iş izin formunda belirt.
-
İşe BAŞLAMADAN önce bir araya gelin ve tüm ilgili kişilerin işi BİLİYOR olduğundan emin olun ve işi gerçekleştirmek için ne gerekli ve nasıl yapılacağını ANLAYIN.
-
Hepsinden önce , GÜVENLİ DÜŞÜN !!!
Halat & Sapan – 1. Adım
Halat Takımlarının Seçimi
Halat Takımlarının Seçimi
-
Sapanlar (tip ve ebatları)
-
Çelik Halat
-
Bez Halat
-
-
Zincirler
-
Mapalar (tip ve ebatları)
-
Kaldırma Kirişleri - Paletler
-
Diğerleri - Makaralar, Halkalar, Kancalar
-
Yönlendirme halatı
Halat & Sapan – 2. Adım
HALAT TAKIMLARININ KONTROLÜ
HALAT TAKIMLARININ KONTROLÜ
-
Aşınmayı kontrol et, gözle görünen hasarlar, biçiminde bozulma, uzama gibi...
-
Şantiyedeki ekipmanları kontrol et /ekipmanlar Emniyetli Kaldırma Yüküne (SWL) uygun mu?
-
Yük Kaldırıcının (vinç gibi) yükü ‘A’ pozisyonundan ‘B’ pozisyonuna hareketi için yeterli alan var mı? Kontrol et.
Halat & Sapan – 3. Adım
YÜKÜN KALDIRMA EKİPMANLARINA BAĞLANTISI
YÜKÜN KALDIRMA EKİPMANLARINA BAĞLANTISI
-
Yükün “Ağırlık Merkezini” kontrol et.
-
Kontrol et:
-
“uygun sapan”,
-
“doğru sapan açısı”,
-
“uygun kanca” (eğer kullanılacaksa),
-
“uygun mapa” (eğer kullanılacaksa),
-
Bez halatların keskin köşelerden korunması
-
-
Eğer yük uzunsa ve/veya ağırsa, yükün her iki ucundan bağlayarak Yönlendirme Halatı kullanın. (Sağlam ve uzun yönlendirme halatı kullandığınızdan emin olun.)
-
Sahayı boşalttıktan sonra, yük dengesini kontrol et ve eğer ‘herşey’ emniyetli ise kaldırmaya devam et.
Halat & Sapan – 4. Adım
YÜKÜ KALDIRMA VE HAREKET ETTİRME
YÜKÜ KALDIRMA VE HAREKET ETTİRME
-
Vinç operatörü ile iletişim içerisinde olun.
-
Yükün taşınacağı yer/ ve taşıma güzergahı ile ilgili planlama yapın.
-
-
Bütün geçişleri temiz tutun.
-
Yük kaldırma işleminde çalışan HERKES (ya da etkilenen diğer çalışanlar) yükün geçeceği yerlerden haberdar olmalılar.
-
-
Yükün üzerinden geçeceği herhangi bir engel olmadıkça daima yükü mümkün olduğunca alçak seviyede hareket ettirin.
-
SADECE BİR KİŞİ operatöre işaret verecek.
-
Operatörün, işaretçi tarafından verilecek bütün işaretleri bildiğinden ve anladığından emin olun.
BORULARIN KALDIRILMASINDA BİR ADET bez halat kullanımı
Bilmeniz Gerekenler:
Bilmeniz Gerekenler:
-
SADECE kısa borular için kullanılır.
-
SADECE hafif borular için kullanılır.
-
Bez halatların kapasitesi emniyetli kaldırma yüküne göre 2 katı olmalıdır.
-
Halatların kaymaması için yumuşak yastıklar kullanın.
AĞIR OBJELERİN KALDIRILIRKEN 2 ADET SAPAN KULLANIN.
Bilmeniz gerekenler:
- Ağır nesneler için
- Sapanların minumun bükülmesi için
- Bez halatların kapasitesi emniyetli kaldırma yüküne göre 2 katı olmalıdır.
- Halatların kaymaması için yumuşak yastıklar kullanın.
- SADECE eşit uzunlukta sapan kullanın.
Kaldırılan yükün sallanmaması için YÖNLENDİRME HALATI kullanın.
Yükü daima güvenli mesafede KONTROL edin!!…
Zincirler, Halkalar ve Kancalar (1)
Çift Kollu Zincir Sapanı – Düz Kaldırmak
Zincirler, Halkalar ve Kancalar (2)
2 adet tek bacaklı zincir sapanı – Düz Kaldırmak
Zincirler, Halkalar ve Kancalar(3)
İki adet çift bacaklı zincir sapanı – Düz Kaldırma
Zincirler, Halkalar ve Kancalar (4)
Çift Sepetli Zincir Sapanı
Zincirler, Halkalar ve Kancalar (5)
Tek Bacaklı Zincir Sapanı – Düz Kaldırma
Zincirler, Halkalar ve Kancalar (6)
Tek Bacaklı Zincir Sapanı – Yükü Boğmak
Zincirler, Halkalar ve Kancalar (7)
Tek Bacaklı Zincir Sapanı – Sepetli Kaldırma
- Maximum Yük = (SWL) Üzerinde işaretli olan emniyetli kaldırma yükü
- Ani salınımları önlemek için daima (eğer mümkünse) güvenlik mandalı kullanın.
Zincirler, Halkalar ve Kancalar (8)
Tek Bacaklı Zincir Sapanları – Sepetli Kaldırma
Maximum Yük = 1.4 x SWL (Üzerinde işaretli olan emniyetli kaldırma yükü)
Zincirler, Halkalar ve Kancalar (9)
İki Bacaklı Zincir Sapanları – Düz Kaldırma
Chains, Rings and Hooks (10)
Two single leg slings - Straight Lift
Zincirlerle Yükleme (1a)
Zincir Halatlarla DOĞRU Yükleme
YANLIŞ Yükleme
Sapanlarla Yükleme (2a)
Sapanla DOĞRU Yükleme
YANLIŞ YÜKLEME
Sapanlarla Yükleme (2b)
DOĞRU Yükleme Mapanın pini Kör uçta Dönmez
Sapanlarla Yükleme (2c)
YANLIŞ BAĞLAMA
Mapanın pini hareketli yöne gelmiş. Dönme olur ve yük kayar.
Zincirlerle Yükleme (1b)
ASLA kancayı yüklü zincire bu şekilde bağlamayın..!
KANCA kullanmayın, MAPA kullanın..!
Sapanlarla Sepet Kaldırma (3a)
Sapanlar arası açı ile Kancalar arası aynı olmalıdır.
Sapanlarla Sepet Kaldırma (3a)
Kancalar yanlış bağlanmış (Kesme kuvveti çok fazla)
Kancaların “BAĞLAMA” Şekilleri
Kanca, Mapa ve çelik sapanları yüzükle kullanın.
Emin Olun. Çelik halatlar mapanın hareketli kısmına gelmesin. (mapanın piminin dönmesini önlemek için)
Biçim Bozulması – Servis Dışına Çıkarma (1)
- %3 uzamadan sonra atın. Kullanmayın.
- Daima yeni zincir halkasının boyunu uzama kontrolü için ölçün.
- Daima doğrulama yapmak için aynı zincir halkasının boyunu ölçün.
- Servis dışı bırakacağınız zinciri kesin.
Vinç Operatörü İçin İşaretler - Genel -
İşaretçi YÜKÜ görebileceği ve VİNÇ OPERATÖRÜNÜN kendisini rahatlıkla görebileceği EMNİYETLİ bir yerde durmalıdır.
Her işaret açık ve net olmalıdır.
Halattaki Gerilim – Kollar Arasındaki Açı
Çelik Halat Tokaları - Doğru ve Yanlış
EN İYİ Halat Tokası!
Halat Güvenliği
Geniş Ebat: Halatı bez iple bağlayın.
Küçük Ebat: Ağır işe elverişli şerit kullanın. Dışarı fırlamış, keskin halatları servis dışı bırakın.
Başparmak Kuralı (1)
Sapan Açıları
Sapanlar arası açı 120 derece ise ..... Sapandaki gerilme yükün ağırlığına eşittir.
Sapanlar arası açı 150 derece ise ..... Sapandaki gerilme yükün 2 katına eşittir.
Sapanlar arası açı 170 derece ise ..... Sapandaki gerilme yükün 6 katına eşittir.
Başparmak Kuralı (2)
D = Çelik Halatın Çapı
d = Nesnenin’ Çapı (makara, mapa, halka etc.)
D = d olduğunda, ve çelik halat nesnenşn etrafından geçiyorsa (makara, mapa, halka ...vb.) sapandaki Emniyetli Kaldırma Yükü kapasitesini yarı yarıya kaybedersiniz.
Halat & Sapan – 1. Adım
Halat Takımlarının Seçimi
- Sapanlar (tip ve ebatları)
- Çelik Halat
- Bez Halat
- Zincirler
- Mapalar (tip ve ebatları)
- Kaldırma Kirişleri - Paletler
- Diğerleri - Makaralar, Halkalar, Kancalar
- Yönlendirme halatı
Halat & Sapan – 2. Adım
HALAT TAKIMLARININ KONTROLÜ
1. Aşınmayı kontrol et, gözle görünen hasarlar, biçiminde bozulma, uzama gibi...
2. Şantiyedeki ekipmanları kontrol et /ekipmanlar Emniyetli Kaldırma Yüküne (SWL) uygun mu?
3. Yük Kaldırıcının (vinç gibi) yükü ‘A’ pozisyonundan ‘B’ pozisyonuna hareketi için yeterli alan var mı? Kontrol et.
Halat & Sapan – 3. Adım
YÜKÜN KALDIRMA EKİPMANLARINA BAĞLANTISI
YÜKÜN KALDIRMA EKİPMANLARINA BAĞLANTISI
- Yükün “Ağırlık Merkezini” kontrol et.
- Kontrol et:
- - “uygun sapan”,
- - “doğru sapan açısı”,
- - “uygun kanca” (eğer kullanılacaksa),
- - “uygun mapa” (eğer kullanılacaksa),
- - Bez halatların keskin köşelerden korunması
- Eğer yük uzunsa ve/veya ağırsa, yükün her iki ucundan bağlayarak Yönlendirme Halatı kullanın.
- (Sağlam ve uzun yönlendirme halatı kullandığınızdan emin olun.)
- Sahayı boşalttıktan sonra, yük dengesini kontrol et ve eğer ‘herşey’ emniyetli ise kaldırmaya devam et.
Halat & Sapan – 4. Adım
YÜKÜ KALDIRMA VE HAREKET ETTİRME
YÜKÜ KALDIRMA VE HAREKET ETTİRME
- Vinç operatörü ile iletişim içerisinde olun.
- -Yükün taşınacağı yer/ ve taşıma güzergahı ile ilgili planlama yapın.
- Bütün geçişleri temiz tutun.
- Yük kaldırma işleminde çalışan HERKES (ya da etkilenen diğer çalışanlar) yükün geçeceği yerlerden haberdar olmalılar.
- Yükün üzerinden geçeceği herhangi bir engel olmadıkça daima yükü mümkün olduğunca alçak seviyede hareket ettirin.
- SADECE BİR KİŞİ operatöre işaret verecek.
- Operatörün, işaretçi tarafından verilecek bütün işaretleri bildiğinden ve anladığından emin olun.
Birbirimize YARDIM edelim.
Yükü kaldırmadan önce düşün ve Planla
KESTİRME YOLLARA BAŞVURMA
Bugün ve Her gün EMNİYETLİ ÇALIŞ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder