Forklift kullanmaya
başlamadan önce dikkat edilecek olan hususlar:
1.
Forklift
kullanmak için gerekli olan Operatörlük Belgesi olmayan personelin forklift
kullanması yasaktır.
2.
Bir
önceki vardiyada forklifti kullanmış olan operatörden forklift'in son durumu hakkında
bilgi alınmalıdır.
3.
Vardiya
başlamadan önce “Operasyon Öncesi Kontrollerin” yapılması gerekmektedir.
Ø
yük
kaldırma sistemi,
Ø
yağ
seviyesi,
Ø
el
freni,
Ø
radyatör
su seviyesi ve soğutma tertibatı,
Ø
frenler
ve hidrolik yağ seviyesi,
Ø
diferansiyel
yağ seviyesini,
Ø
kontak
anahtarı, ışıklar, ampermetre göstergesi, aydınlatma ile ikaz devresi,
Ø
görüş
aynasının durumu, lastiklerin hava basınçları,
Ø
kornanın
ve geri vites sinyalinin çalıp çalmadığı,
Ø
direksiyon
donanımın çalışıp çalışmadığı,
Ø
akü
elektrolit seviyesi,
kontrol edilmelidir.
Eğer operasyona
başlamakta sakıncalı bir durum tespit edilirse, bir üst amire bilgi verilerek
forklift, teknik atölyeye ilgili arızanın giderilmesi için çekilmelidir.
4.
Operasyona
dolu yakıt deposu ile başlanılmalıdır. Forklifte yakıt alırken sigara içilmemeli,
alevle yaklaşılmamalıdır.
5.
Motor
karter yağ seviyesi kontrol edilmelidir
6.
Yağ
ilave etmeden önce yağ kaçırıp kaçırmadığını kontrol edilmeli, yağ ilavesi
yapıldıktan sonra makine üzerinde kalan yağlar silinmelidir.
Forklifti çalıştırmak için gerekli olan kurallar:
1.
Vites
boşa alınarak debriyaja basılmalıdır.
2.
Jikle
yapılarak kontak çevirilmeli ve motor çalıştırılmalıdır.
3.
Daima
küçük vites ile kalkılmalıdır. Gereksiz yere vites değiştirilmemelidir.
4.
Ayak
debriyajda iken forklift sürülmemelidir.
5.
Yük
kaldırmak için çatalların kaldırma kolu istenilen konuma getirilir, yük
kavranır, ardından motorun devri arttırılarak kaldırma kolu çekilir ve yük
kaldırılır.
Forklift ile yük taşırken uyulması gereken talimatlar:
- Taşınan yük
dengeli olmalı ve aşırı yük kontrol edilmelidir.
- Çatal arka
yüksekliğini geçen yükler taşınmamalıdır. Yüksek yükle gitmek zorunda kalındığında
bumu arkaya yatırılmalı ve bu şekilde hareket ettirilmelidir. Yüksek yükle
giderken ani duruşlar yapılmamalıdır.
- Öne doğru görüş
açısı yeterli değil ise geri geri gidilmelidir.
- Gidiş ve manevra
esnasında çatallar aşağı yukarı hareket ettirilmemelidir.
- Atölye içinde 10
km, dışarıda ise 20 km hız sınırı aşılmamalıdır.
- Forklift
operatörleri yanlarına kesinlikle yolcu almamalıdır.
- Yükün ağır
olması durumunda forkliftin arkasının havaya kalkmaması için buraya ilave
ağırlık konulmamalı, insan bindirerek dengeye gelmesi sağlanmamalıdır. Yük
dengede değil ise hareket ettirilmemelidir.
- Uzun ve geniş
yükler taşınırken tehlikeli virajlarda yayalarla karşılaşıldığında yavaşlanmalı,
çarpmamaya dikkat edilmelidir.
- Yerdeki kasis ve
çukurlara, gelişi güzel bırakılmış malzeme ve hava hortumlarına dikkat edilmelidir.
- Giriş çıkış
kapılarından ve köşelerden geçerken yavaşlanmalı, ani bir araç veya şahsın
çıkabileceğini unutulmamalıdır. Geçişin müsait olduğuna emin olunduktan
sonra, gerektiğinde korna çalarak ikaz edilmelidir.
- Şoför kabininden
dışarıya kol ve bacak sarkıtılmamalıdır.
- İnişlerde forklift
çok yavaş kullanılmalı rampa bitiminde palet bıçaklarının yere çapmamasına
dikkat edilmelidir. Eğiml %5 den fazla ise geri geri gidilmelidir.
- Meyilli
inişlerde yükün dengeli olmasına özen gösterilmeli, gerekirse yük bağlatılmalıdır.
- İnişlerde aşırı
yük yüklenmemeli, ani frenleme yapılmamalıdır.
- Tehlikeli görülen
hallerde çevreden yardım istenmelidir.
- Forklift çatalı
ile pano gibi havaleli malzemeler ve çelik rulolar taşındığında tilt geri alınmalı,
denge sağlanmalıdır. Havaleli yük gerekirse bağlanmalı, yerdeki persoenlin
yüke eli ile destek vermesine izin verilmemelidir.
- Forkliftin
manevra sahasının forklift sürücüsünün sorumluluğunda olduğu bilinmeli, yükleme
ve boşaltma esnasında forklift çevresine yabancıların girmesine müsaade edilmemelidir.
- Kamyon ve
tırların yüklenmesi sırasında güvenli durumda olmak şartı ile şoför veya
görevli bir baksa kişiden işaretle destek alınmalıdır
- Yüksekte
yapılacak işlerde (hat çekme, lamba takma v.s. ) çıplak çatallar üzerine
adam çıkartılmamalıdır. Bu iş için özel olarak yapılmış, çevresi güvenli
olarak çevrilmiş sepetler kullanılmalıdır.
Yüksüz kullanmada dikkat edilecek hususlar:
1.
Forkliftin
yüklü ya da yüksüz hareketi sırasında hız sınırını aşılmamalıdır. Virajlarda
hız azaltılmalıdır.
2.
Aracı
çalıştırılmadan önce önünde veya arkasında bir insan veya cisim olup olmadığına
dikkat edilmelidir.
3.
Forklift
ile yüksüz hareket ederken bıçaklar yerden en az 20 cm yukarıda tutulmalıdır.
4.
Yük
çatal ucu ile itilmemeli, tek çatal üzerinde taşınmamalıdır.
5.
Yayaların
geçiş önceliği olduğu unutulmamalıdır.
6.
Forkliftlerin
çatalın üzerine çıkarak seyehat etmek yasaktır.
Yük almada dikkat edilecek hususlar
1.
Yük
alınacak noktaya tilt dik vaziyette iken yanaşılmalı, bıçakların pozisyonu
alınacak parçaya göre ayarlanmalıdır.
2.
Forklift
durdurulmalı, bıçaklar yükün altına yavaşça sokulmalıdır.
3.
Tilt
dik vaziyette iken asansör yukarı kaldırılmalı, tilt geri alınıp malzeme
dengelenmelidir.
4.
Forklifti
yavaşça geri alınmalı, yükün gideceği noktaya hareket edilmelidir.
5.
Yükü
yerine bırakırken tiltin geriye yatmış şekli sağlanmalıdır.
6.
Malzemenin
konulacağı yere yavaşça yaklaşılmalıdır.
7.
Araç
dururken yük asansörle malzemenin konulacağı yüksekliğe kaldırılmalıdır.
8.
Tilt
geride ve yük kaldırılmış durumda forklift ileri alınmalı, indirilecek yere
yaklaşılmalı, asansör dik duruma getirildikten sonra bıçaklar yavaş yavaş
indirilmelidir.
9.
Malzeme
yavaşça düzgün olarak yerine oturtulmalı, bıçaklar boşa çıkartılarak forklift
geri çekilmelidir.
Forklifti park etmek:
- Forklift’ler
kapı ve acil çıkış önlerine park edilmemlidirler. Yolun dışında uygun bir
yere park edilmelidirler.
- Forklifti park
ederken yüklü veya yüksüz, çatalla yere indirilmeli, bumu tam geriye yatırılmalıdır.
El freni çekildikten sonra kontak anahtarı kapatılmalı ve anahtar
alınmalıdır.
- Eğimli bir yerde
park yapılıyorsa ön veya arka tekerlerin önlerine takoz konulmalıdır.
- Şirket çalışanı
olmayan veya forklift kullanma yetkisi olmayan kişilerin forklift
kullanmaları yasaktır.
- Forkliftle
parlayıcı-patlayıcı maddelerin bulunduğu yerlere girilmemelidir .
- Kontak
anahtarını, forklifti terk ederken üzerinde bırakılmamalı, yetkisiz
personele teslim edilmemelidir.
Yükleme ve Boşaltma Talimatı
- Çelik ruloların
ve bant ruloların daha önceden belirlenmiş yerlere devrilmeyecek şekilde
istiflenmesi sağlanmalıdır. Yuvarlanmaması için takozlanmalıdır.
- Yüklemede trafik
kanun ve tüzüklerine riayet edilmelidir.
- Yüklenecek
aracın azami tonajını geçecek şekilde yükleme yapılmamalıdır.
- Boru demetleri yüklenen
araçtan bir metre veya daha fazla çıkıntı yapması durumunda trafik
kurallarının gerektirdiği tedbirler yerine getirilmelidir.
- Yükün ağırlık
merkezinin mümkün olduğu kadar yere yakın ve aracın ortasında olması sağlanmalıdır.
- Çubuk, boru veya
yatay konan sac levhalar aracın yanından taşacak şekilde istiflenmemelidir.
- Yüklenen malzeme
kaymayacak, yuvarlanmayacak ve aşağıya düşmeyecek şekilde tespit edilmeli
ve gerekirse bağlanmalıdır.
- Aracın kasası ve
kendi üst yapısı gereken güvenliği sağlamıyorsa yardımcı araçlar, zincir,
halat, bağ kemeri, gergi aleti ve kement kullanılmalıdır.
- Yükün kaldıralacağı
ve indirileceği durumlarda yüke yakın personel bulunmamalıdır.
- Seyir halinde
devrilmesi ihtimali olan yüklemelerde uygun şekilde branda kullanılmalıdır.
- Yüksek tonajlı
çelik ruloların forklift ile taşınmasında bum geri alınmalı, muhtemel bir
kayma ve yuvarlanma önlenmelidir.
- Boru demetleri
bağ şeklinde birbiri üzerine yüklenecekse aralarına uygun tahta takozlar konulmalıdır.
- Kamyonlar yüklenirken
veya boşaltılırken atölye içindeki geçit yolları açık tutulmalıdır.
- Hareketli
yüklerin altında (vinç, monoray taşıyıcı, forklift gibi) kesinlikle çalışılmamalıdır.
- İstifler
yapılırken hafif darbelere dayanıklı olacak şekilde yerleştirilmelidir. Azami
istifleme yüksekliğine dikkat edilmelidir.
- İstif sahasının
sınır çizgisine kesinlikle uyulmalı, sınır çizgisi aşılmamalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder