1 Aralık 2016 Perşembe

Swot Analizi

Yeni Sayfa 1
Swot Analizi

1. Bir kurum veya kuruluşun ve bulunduğu çevrenin değerlendirilmesinde kullanılan bir planlama ve organizasyon aracıdır.

2. İncelenen kuruluşun, tekniğin, sürecin veya durumun güçlü ve zayıf yönlerini belirlemekte ve dış çevreden kaynaklanan fırsat ve tehditleri saptamakta kullanılan bir tekniktir.

3. Bir kurum veya kuruluşun iç ve dış çevresinin değerlendirilmesinde kullanılan bir analiz tekniğidir.

Özetle belirtmek gerekirse, SWOT Analizi:

İncelenen kuruluşla, teknikle, süreçle veya bir durumla ilgili olarak;

güçlü yanları (S)
zayıf yanları (W)
fırsatları ve (O)
tehditleri (T)

belirleme aracıdır.

İçten gelen etkiler

(S) : Strengths : İncelenen kuruluş, teknik, süreç veya bir durumun güçlü yanları. (olumlu hususlar)

(W) : Weaknesses : İncelenen kuruluş, teknik, süreç veya bir durumun zayıf yanları (olumsuz hususlar)

Dıştan gelen etkiler

(O) : Opportunities : Güçlü yanları destekleyen dış çevredeki koşullar (fırsatlar).

(T) : Threats : Dış çevreden gelen tehditler.

SWOT Analizi’nin tarihçesi: SWOT Analizi, Stanford Araştırma Enstitüsü’nde (Stanford Research Institute) 1960 tarihinden 1970 tarihine kadar sürdürülen çalışmaların ürünüdür. Sistemin beş kişilik bir grubun çalışması ile ortaya konduğu kabul edilir. Albert S. Humphrey (ölümü: 31 Ekim 2005) bu grubun önde gelen isimlerinden birisidir.


SWOT Analizi niçin önemlidir?

SWOT Analizi, bir planın geliştirilmesi veya bir sorunun çözümü amacıyla, bir kurumun veya durumun güçlü yanlarını belirleyerek bunları en uygun fırsatlarla eşleştiren, zayıf ve tehdit edici yönleri azaltmayı hedefleyen sistematik bir planlama (stratejik planlama) aracıdır.

SWOT Analizi yaparken izlenecek işlem sırası,

SWOT Analizi yaparken izlenecek işlem sırasının ilk basamağını, Beyin Fırtınası oluşturur.

Beyin fırtınası nedir?

Beyin fırtınası, bir grup içindeki bireylerin, ilgilenilen sorun veya konu hakkındaki görüşlerini, çözüm önerilerini veya fikirlerini, kişisel olarak ayrı ayrı açıklamaları için uygulanan bir iletişim ve fikir üretim aracıdır.

Beyin Fırtınası’nın özellikleri


Beyin fırtınası

- problemlere değişik çözüm önerileri getirir;
- çatışmaların azalmasına yardım eder;
- katılımcıdır;
- demokratiktir.

Beyin Fırtınası nasıl yapılır?

1. Konu belirlenir
2. Süre
3. Değişik alanlardan gelen ve yaklaşık 12-15 kişiden oluşan gruplar oluşturulur. (Grupların homojen olmamasında yarar vardır.) Grup üyelerinin kısaca kendilerini tanıtması sağlanır.
4. Gruplar, bir başkan ve bir raportör seçer.
5. Önce güçlü, sonra zayıf yönler, arkasından fırsatlar, en sonunda da tehditler için hazırlanan renkli kartlar dağıtılır.
6. Herkes her karta beşer madde yazar. (daha az ya da daha çok yazılabilir)
7. Yazım işine son verildikten sonra, grup başkanları her kişiye söz verir ve belirtilenleri (tartışma açmaksızın) raportör aracılığıyla herkesin görebileceği bir yere (yazı tahtası, tepegöz veya döner levha gibi) yazdırır.
8. Diğer üyelere söz verilir. Daha önce yazılana benzer bir görüş belirtilirse bu görüş yazılmaz fakat çetele yapılarak görüşün sıklığı belirtilir. Yeni bir görüş belirtiliyor ise bu ayrı bir madde olarak yazılır.
9. Görüşlerin frekansları sayılır ve sıklık sırasına göre numaralandırılarak yeniden sıralanır. (NOT: Gerekli görülürse oylama yapılabilir)

Beyin Fırtınası yapıldı... SONRA?

Beyin fırtınası sonuna gelinmiş ancak swot analizi henüz bitmemiştir. Önemli bir işlem olarak grupların hazırladığı güçlü yönler, zayıf yönler, fırsatlar ve tehditler birleştirilir.

Katılımcıların oyları ile listeler yeniden düzenlenir. Böylece Swot Analizi tamamlanmış olur.

Beyin Fırtınası uygulanırken yapılan yanlışlıklar

Amaç açık değildir.

Grup üyeleri aynı özellikte kişilerden oluşmuştur (grup homojendir).

“Başkan” veya “Kolaylaştırıcı” konumunda olan kişi gerçekte grubun patronu konumundadır.

Özellikle başlangıç aşamasında, eleştiri yapmaya izin verilir.

Birkaç fikirle yetinilir. Fikirler anlaşılma-yacak kadar geneldir.

Sonuca ulaşmadan toplantı bitirilir.

Swot Analizi, Stratejik Planlama’ nın önemli bir bölümüdür.

Swot Analizi yapıldıktan sonra Stratejik Planlamanın diğer bölümlerine geçilir.

Strateji Ne Demektir?

“Strateji” Yunanca stratos (ordu) ile agein (gütmek, yönetmek) sözcüklerinden türeyerek İngilizce ve Fransızcaya geçmiştir.

Strateji, herhangi bir amaca varmak için eylem birliği sağlama, böyle bir eylemi düzenleme sanatıdır. (TDK)

Stratejik Planlama Nedir?

Stratejik Planlama belirli bir amacı gerçekleştirmek için tasarlanan uzun dönemli bir eylem planıdır.

Swot Analizinin Stratejik Planlama Sürecindeki Yeri
I.
PLANLAMAYA
BAŞLAMA
II.
İSTENİLEN SONUÇLAR
III.
NASIL?
IV.
UYGULAMA
V.
GÖZDEN GEÇİRME
İç ve Dış Değerlendirme
(SWOT)
Vizyon/
Misyon
Stratejiler

- Arzulanan geleceğe ulaşabilmede gerek duyulan stratejiler.
- Gelişimi izlemede kullanılan ölçütler
Uygulama planları

- Faaliyet planları
- Sorumluluklar
- Süre
- Çıktılar
İzleme ve kontrol etme
Varsayımlar/
Öncelikli konular
Amaçlar   Öngörülmeyenleri planlama . Alternatif planlar için temel oluşturmak.

. Gelinen noktayı saptamak
Neredeyiz? Nerede olmak istiyoruz? Oraya nasıl ulaşacağız? Kim?
Ne yapmalı?
Nasıl yapıyoruz?
Başarılı mıyız?

Etken Bir Stratejik Planlama nasıl olmalıdır?

Stratejik Planlama

* Amaca uygun
* Uygulanabilir
* Değerlendirilebilir

Swot Analizi yapıldıktan sonra, stratejik planlamaya hemen geçilmeyecekse, ulaşılan sonuçların anlamlı olabilmesi için bir rapor hazırlanabilir. Bu raporda şu hususlara yer verilir:

“Güçlü Yönler” ile “Güçlü Yönlerin Devam Ettirilmesi İçin Yapılması Gerekenler”

“Zayıf Yönler” ile “Zayıf Yönlerin Güçlü Yönler Haline Getirilebilmesi İçin Yapılması Gerekenler”

“Fırsatlar” ile “Fırsatların Değerlendirilmesi İçin Yapılması Gerekenler”

“Tehditler” ile “Tehditlere Karşı Alınması Gereken Önlemler”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder